Włoskiego domu mody Prada nie trzeba przedstawiać nikomu i to nie tylko dlatego, że ubiera się w nim sam diabeł. Jest on bowiem rozpoznawalny na największych rynkach fashion dzięki doskonałej jakości projektom, które od ponad 30 – stu lat realizowane są pod bacznym okiem Miucci Prady – wnuczki założyciela firmy Prada SpA. Aktualnie chwytliwym nazwiskiem projektantki sygnowanych jest 5 luksusowych marek, wśród których z całą pewnością na sporą uwagę zasługuje marka MIU MIU.
Dlaczego akurat MIU MIU? Linia wyraźnie wyróżnia się na tle pozostałych, gdyż stoi do nich w absolutnej opozycji. Stanowi swoistego rodzaju kontrapunkt klasycznych i wyrafinowanych projektów, które są typowe dla Prady. Jest w zupełności awangardowa, cechując się żywiołowością oraz niejednolitością. Choć wszystkie kolekcje MIU MIU z uwagi na wykonanie można zaklasyfikować jako projekty wysokiej klasy, zgodnie z założeniem twórców stanowią one codzienną modę użytkową zadedykowaną młodzieży.
Marka MIU MIU powstała w 1993 roku, w którym to Miuccia jako dyrektor kreatywna zapragnęła dać wyraz swoim pokładom ekspresji. Na przestrzeni lat projekty oparte na prototypach odwzorowujących części jej własnej garderoby każdorazowo urzekały pierwiastkiem zadziorności i prowokacji. Pierwsze pokazy kolekcji w latach 90 – tych XX – go wieku miały miejsce w Nowym Jorku, Londynie i Mediolanie. Największą popularność marce przyniosły jednakże te, które zrealizowano w Paryżu po 2005 r.
Miuccia projektując pod szyldem MIU MIU puszcza wodze fantazji i ulega rozmaitym wpływom. Odważnie wkracza w świat popkultury i współczesnej bohemy artystycznej, a także odwołuje się do mody lat 40. oraz 50. XX – go wieku, nie bojąc się przy tym zaskakujących zestawień czy energicznych kolorów. Jak sama wielokrotnie podkreślała w licznych wywiadach, jej twórczość w przypadku przedmiotowej marki jest kompletnie spontaniczna i instynktowna. Przyglądając się poszczególnym kolekcjom MIU MIU na przestrzeni lat można odnieść wrażenie, że dzięki sprzecznościom i pozornemu nieładowi są to kolekcje nie z tej ziemi, osadzone gdzieś w innym wymiarze pomiędzy przeszłością a futurystyczną przyszłością.
Butiki marki znajdują się w największych europejskich stolicach, a także w USA i na rynku azjatyckim. Cieszą oko eklektycznymi kolekcjami i prostym, eleganckim designem. Kampanie reklamowe MIU MIU słyną natomiast z dopracowania zarówno pod względem koncepcyjnym, jak i estetycznym. Do najpopularniejszych twarzy marki zalicza się modelkę Laetitię Casta, a także aktorki takie jak Vanessę Paradis, Katie Holmes, Amandę Seyfried, czy też Kirsten Dunst.
MIU MIU ma moc budowania tożsamości. Wystarczy spojrzeć na niestereotypowe akcesoria i galanterię marki, czy też odurzyć się sygnowanym przez nią zapachem określanym jako studium kontrastu.
Tekst: Aleksandra Dziadul
Kolaże: Ola Kowalska